Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامحسین امیرخانی در مراسم تجلیل از استاد حسن آهنگران گفت: ایشان به دلیل همت و مداومت در عرصه خوشنویسی باید سرمشق و الگوی طبقه جوان قرار گیرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیین اختتامیه نمایشگاه گروهی "قلم و غدیر" و تجلیل از استاد حسن آهنگران با حضور رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران در خانه فرهنگ فدک برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این مراسم صمیمانه، چهره‌هایی نظیر غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان، احمد عبدالرضایی، سیدرضا بنی رضی، علی اشرف صندوق آبادی قائم مقام و عارف براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان خوشنویسی حضور داشتند. 

در ابتدای این مراسم، افشین مشایی معاون آفرینش و اجرا فرهنگسرای گلستان در سخنانی گفت: خوشحالیم که مراسم تجلیل از یک هنرمند پیشکسوت و بزرگوار در تاریخ فرهنگی هنری منطقه 8، فرهنگسرای گلستان و خانه فرهنگ فدک رقم می‌خورد. فرهنگسرای گلستان و خانه فرهنگ فدک همیشه وظیفه خود می‌داند که در خدمت هنرمندان باشد و به خود افتخار می‌کنیم که امروز میزبان برگزاری این مراسم هستیم. 

علی اصغر نظری رئیس انجمن خوشنویسان قم نیز گفت: امروز برای برگزاری مراسم تجلیل از استاد حسن آهنگران گردهم آمدیم و این توفیق بزرگی برای ماست. به استاد غلامحسین امیرخانی که از اساتید برجسته خوشنویسی هستند، خیر مقدم می‌گویم و خوشحالم که امروز ایشان در جمع ما حضور دارند. 

غلامحسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران و از اساتید پیشکسوت عرصه خوشنویسی گفت: کسانی را می‌بینیم که عشق به خدمت در وجودشان می‌جوشد. کسانی که در این مقام دوام آورده و چراغ آن را روشن نگه دارند، از فضیلت بسیار بیشتری برخوردار هستند و از این نظر جایگاه استاد آهنگران بسیار والاست. بنده معتقدم تمام کسانی که در طول تاریخ توانستند نیروی باطنی و عشق خودشان را برای خدمت به دیگران پای کار بیاورند. شایسته تقدیر هستند. استاد آهنگران نیز به دلیل همت و مداومت در این عرصه باید سرمشق و الگوی طبقه جوان قرار گیرند. 

علی اشرف صندوق آبادی نیز در سخنانی درباره استاد آهنگران گفت: می‌گویند مدیریت فرهنگی دشوارترین و پیچیده‌ترین کار است، چرا که مخاطبان آن افرادی حساس هستند و باید هوایشان را داشت. علاوه بر این، خوشنویسان ما دوست دارند در گوشه خلوتی نشسته و دست به خلق آثار بزنند. بنابراین دوست دارند از سر و صدا و شلوغی به دور باشند. مدیریت کلان انجمن خوشنویسان کار بسیار دشواری است. شما می‌بینید که به واسطه همین انجمن، اساتید جوان و خوشنویسان متعدد زیادی اضافه شده‌اند. 

وی اضافه کرد: استاد آهنگران کسی است که در نهایت عشق و دلدادگی، همه عمرش را صرف کرد تا چراغ خوشنویسی فروزان باقی بماند. خاطرم هست ما از همان جوانی زحمات استاد امیرخانی و دیگر اساتید به ویژه آقای آهنگران را دیدیم و می‌دانیم که آنها چه زحماتی کشیده‌اند. تجلیل از این چهره‌های برجسته هنری و پیشکسوتان عرصه خوشنویسی اقدام درست و به‌جایی است. 

عارف براتی با اشاره به جایگاه معلمی حسن آهنگران گفت: دوست دارم به جایگاه معلمی استاد آهنگران اشاره کنم. شهید رجایی می‌فرمود که معلمی شغل نیست، عشق است. استاد آهنگران عمری عاشقانه تلاش و واقعا نقش معلمی خود را به خوبی ایفا کرد. بنده شاهد بودم که ایشان برای شاگردان خود از قم به تهران می‌آمدند و برایشان معلمی می‌کردند. شاید هزاران نفر در دوران‌های مختلف از آموزش‌های ایشان بهره برده باشند. 

وی تاکید کرد: بسیار خوشحالم که انجمن خوشنویسان قم آستین بالا زد و از زحمات ایشان تقدیر کرد. 

احمد عبدالرضایی با بیان خاطره‌ای درباره حسن آهنگران گفت: خاطرم هست که دانش‌آموز دوره دبیرستان بودم. پیش از انقلاب، مسابقاتی در تمام رشته‌های هنری و ورزشی برگزار می‌شد. سال 1355 بود که با استاد آهنگران در یکی از دبیرستان‌های استان قم آشنا شدم. ایشان بالای سرم آمد و پرسید کجا تعلیم داده‌ای؟ پاسخ دادم که معلمی نداشته‌ام. واقعا هم تعلیم ندیده بودم؛ فقط از دوران ابتدایی معلمین ما هر شب مشق خط می‌گفتند و از روی همان مشق‌ها خط من خوب شد. ایشان فرمود که اگر به انجمن بیایی و امتحان بدهی، قبول می‌شوی. آن زمان، من از وجود انجمن خبری نداشتم. البته 5 شعبه در سراسر کشور داشت.

وی ادامه داد: ایشان به من فرمودند که به تهران برو، اما من نرفتم. دوباره سال 1356 در مسابقات شرکت کردم و ایشان هم برای بازدید از مسابقات آمده بودند. به من گفتند که در قم شعبه‌ای را دایر کرده‌ایم. در حقیقت، ششمین شعبه انجمن، در استان قم افتتاح شده بود و آقای آهنگران موسس آن بودند. در نهایت مهرماه سال بعدش بود که شاگرد ایشان شدم. اکنون خوشنویسی در استان قم بسیار پیشرفت کرده و تبدیل به یکی از شهرهای پیشرو در این زمینه شده است. بنده معتقدم که باید قدردان کسانی بود که این موسسه را بنا نهادند. آقای امیرخانی نیز برای انجمن زحمات زیادی کشیدند. استاد آهنگران نیز سنگ‌بنای انجمن خوشنویسان قم را گذاشتند و از هر دو نفر تشکر می‌کنم. 

امیرخانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر مولفه‌های مکتب اسلام و آموزه‌های عاشورایی گفت: جا دارد درباره امام حسین بسیار سخن گفته شود. نمونه مکتب اسلامی را در رفتار حضرت مسلم می‌بینیم. وقتی ابن زیاد به صورت مخفیانه به کوفه آمد و بیعت‌های مردم با حضرت مسلم را باطل کرد، همه مردم به سمت ابن زیاد متمایل شده بودند. البته باید اشاره کنم که مردم کوفه بی‌معرفت بودند که به حضرت مسلم وفادار نماندند. در این شرایط، ابن زیاد فهمید که حضرت مسلم در خانه هانی قرار دارد و به بهانه عیادت از هانی به منزل او رفت. به حضرت مسلم گفتند که شما پشت پرده بایست، تا ما سر او را گرم کنیم و سپس از پشت به او حمله کن. 

وی اضافه کرد: ابن زیاد آمد و صحبت‌ها آغاز شد اما دیدند که از حضرت مسلم خبری نیست. او رفت و از حضرت پرسیدند که چرا نزدی؟ پاسخ داد: در مکتب ما از پشت زدن امری مذموم و ناپسند است و چنین چیزی نداریم. اگر ما می‌گوییم شیعه‌ایم، چه قدر به این معارف و مکتب نزدیک هستیم؟ 

عبدالرضایی نیز در بخش دیگری از سخنان خود خاطره‌ای از دیدارش با آیت الله بهجت را بیان کرد و گفت: خاطرم هست قرآنی نوشته بودم و تمام شده بود. همراه با علی آقا، فرزند آیت الله بهجت به دیدار آیت الله رفتیم. علی آقا توضیح داد که بنده قرآنی را نوشته‌ام، اما پاسخ آقای بهجت برایم بسیار قابل تأمل بود. ایشان برخلاف دیگران که تنها به ذکر جملاتی مثل «خدا به شما خیر بدهد»، «موفق باشید» و ... بسنده می‌کنند، نکات قابل توجهی را بیان کردند. 

وی ادامه داد: او در ابتدا از من خواست که سر سوره‌ها را به همان شیوه‌های قدیمی بنویسیم. هم‌چنین به من گفتند که خوب استکمی هم برای آخرت کار کنید؛ پرسیدم چه کنم و ایشان فرمودند: «زیارات را بنویسید.» اتفاقاً بعد از فرمایش ایشان، هم زیارت جامعه و هم زیارت عاشورا را نوشتم. طولی نکشید که آقای نظری هم ترجمه آن را نوشت و به چاپ رسید. 

در پایان این مراسم از یک عمر فعالیت هنری حسن آهنگران تقدیر شد. وی پس از مراسم تقدیر در سخنانی کوتاه گفت: خوشحالم که توانسته‌ام در این عرصه قدمی بردارم. کسانی بودند که در راه هنر از جان مایه گذاشتند و به نظرم باید از آنان تقدیر کرد. 

براساس این گزارش، حسن آهنگران، سال 1321 در شهر قم متولد شد. او فعالیت‌ هنری خود را از سال 1335 در زمینه‌های خوشنویسی، نقاشی و ردیف‌های سنتی شروع‌ کرد. آهنگران از محضر اساتیدی همچون سیدحسن و سیدحسین میرخانی در رشته نستعلیق، محمدحسین عطارچیان در رشته شکسته ‌نستعلیق و حامد الامدی در رشته ثلث و نسخ بهره‌ برده است. 

خوشنویسی که چشمانش را برای شاگردانش از دست داد/ درخواست پیشکسوت موسیقی از همایون شجریانسرگذشت برادران میرخانی؛ خوشنویسی که پس از کتابت قرآن دیگر ساز ننواخت!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آیت الله بهجت ره خوشنویسی آیت الله بهجت ره خوشنویسی غلامحسین امیرخانی انجمن خوشنویسان استاد آهنگران حسن آهنگران آهنگران گفت حضرت مسلم آیت الله ابن زیاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۷۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: بسیاری از کشورهای دنیا تشنه حضور یک روحانی قوی و صاحب معلومات هستند، تا محوری باشد که مردم دور آن جمع شوند و به آن پناه بیاورند. در اهداف این مرکز چنین مسأله‌ای وجود دارد زیرا همانطور که مشتاق خدمت به نظام اسلامی و مردم هستیم، حاضر به خدمت به حوزه علمیه نیز هستیم.

به گزارش شفقنا، مراسم تجلیل از اساتید منتخب مرکز فقهی ائمه اطهار در سالن فقاهت این مرکز برگزار شد. آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در این مراسم اظهار داشت: لازم است از اساتید برجسته‌ای که با مجتمع آموزشی ائمه اطهار ارتباط داشته و برای تعلیم و تعلم طلاب زحمت می‌کشند تشکر کنم. هر چه زحمت بیشتری برای رشد علمی طلاب کشیده شود، نتیجه بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طلاب زحمتکشی در حوزه علمیه قم و مرکز فقهی ائمه اطهار مشغول به علم آموزی هستند، بیان داشت: همه دست به دست هم می‌دهند که مجموعه ائمه اطهار در ساحت‌های تهذیبی، علمی، پژوهشی و سیاسی در میدان حاضر باشد. مرکز آموزشی ائمه اطهار در میدان تفسیر، کلام و فقه حضور دارد و در این مسیر از اساتید صاحب فن استفاده می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه مسائل مهم سیاسی مرتبط با نظام در مرکز فقهی ائمه اطهار به طور جدی دنبال می‌شود، بیان داشت: دانش آموختگان این مرکز در قوه قضائیه مشغول به کار شده و تأثیرگذار بودند و حتی در انتخابات خبرگان شرکت کردند؛ همچنین موضوعات مورد نیاز نظام در هیچ مؤسسه‌ای به اندازه مرکز ائمه اطهار مورد توجه قرار نگرفته است و این امور سبب افتخار ما است.

آیت الله فاضل لنکرانی هدف هر استاد را تربیت طلبه برای نشستن در همان کرسی و ارائه مباحث به آیندگان دانست و تصریح کرد: به دنبال این هستیم که طلاب سطح و خارج بتوانند به توانایی و مهارت تدریس برسند و بتوانند آموخته‌های خود را منتقل کنند؛ به برکت وجود اساتید برجسته، نسل‌هایی از اساتید در شرف تکوین در مجموعه آموزشی ائمه اطهار هستند که برای ما توفیق بزرگی است. هدف مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی تربیت افرادی بود که برای اسلام عَلَم بشوند.

وی در ادامه با بیان اینکه مرکز فقهی ائمه اطهار هیچ ارتباط مالی و تشکیلاتی با نهادهای دولتی نداشته، بیان داشت: بسیاری از کشورهای دنیا تشنه حضور یک روحانی قوی و صاحب معلومات هستند، تا محوری باشد که مردم دور آن جمع شوند و به آن پناه بیاورند. در اهداف این مرکز چنین مسأله‌ای وجود دارد زیرا همانطور که مشتاق خدمت به نظام اسلامی و مردم هستیم، حاضر به خدمت به حوزه علمیه نیز هستیم.

وی با تأکید بر اینکه امید در اساتید حوزه در حال از بین رفتن است، ادامه داد: در گذشته استاد در حوزه برای تدریس خود میدان داشت و تلاش می‌کرد که خودش و دیگران را از نظر علمی ارتقاء دهد اما امروز این مهم کمرنگ و نگران کننده شده است؛ بارها این مبحث تذکر داده شده است اما این صدا به جایی نمی‌رسد. اگر زمینه تقویت استاد در حوزه را از بین ببریم، حوزه دیگر ارزش ندارد. بقاء حوزه به این است که حداقل ۲۰درصد از دروس خارج تولید مبنا کنند.

وی وضعیت اساتید در بدنه حوزه را نامطلوب توصیف کرد و بیان داشت: حدود ۱۵۰ استاد در سال گذشته تدریس داشتند اما در سال جاری بعضا تا دو ماه از تدریس محروم بودند؛ استادی که سالیانی حدود ۱۰۰ شاگرد در درس خود داشته است، در سال جاری به ۱۰ نفر رسیده است در حالی که علمیت این استاد ثابت شده است. مراجع، رهبری و مسؤولین حوزه باید به این مسائل توجه کنند. اساتید باید از جهت معیشت تأمین شوند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه برخی از تلاش‌های آیت الله اعرافی در تأمین معیشت اساتید به ثمر رسیده است، تأکید کرد: کار اصلی، رشد علمی استاد است اما در مواردی مشاهده شد که درس استاد تعطیل شده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با بیان اینکه لازم است برای آینده حوزه علمیه، بزرگانی در فقه و تفسیر تربیت کنیم، تأکید کرد: تلاش‌های زیادی در حال انجام است اما تداوم این نابسامانی چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای آینده حوزه ایجاد نمی‌کند. نمی‌خواهیم زحمات را انکار کنیم اما لازم است از باب دلسوزی برخی مسائل مطرح شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با قرائت آیه شریفه «وَفَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ» بیان داشت: بالاتر از هر صاحب علمی یک علیم وجود دارد و این انسان را ترغیب می‌کند که هر چه بیشتر سراغ علم و دانایی برود؛ شرافت علم به این است که حد معینی ندارد و اگر انسان تمام عمر خود را صرف علم آموزی کند، باز هم وقت کم می‌آورد.

گفتنی است در پایان این مراسم، از حضرات آیات و حجج اسلام اقایان نجفی یزدی به عنوان استاد منتخب خارج تخصصی، قائنی استاد منتخب خارج عمومی، نظری منفرد استاد منتخب تفسیر، شورگشتی و میری اساتید منتخب سطوح عالی، حسینی بادکوبه‌ای استاد منتخب تمهید خارج، محمد دشتی استاد منتخب تاریخ و سیدلطف الله جلالی استاد منتخب کلام تجلیل به عمل آمد.

دیگر خبرها

  • ماجرای نفوذ سرویس‌های جاسوسی به هیئت‌ها و ترور حاج صادق آهنگران از زبان خودش + فیلم
  • ماجرای گلایه امام (ره) از آهنگران + فیلم
  • ماجرای هدیه و نامه شهید زاهدی به رهبر انقلاب چه بود؟
  • امیر نظام گروسی یک شخصیت بزرگ ملی است
  • اسم رمز ترور؛ «قم» را به خاک و خون می کشیم
  • اسم رمز ؛ «قم» را به خاک و خون می کشیم
  • فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است
  • تجلیل از استاد برتر دانشگاه شیراز
  • تجلیل از استاد نمونه دانشگاه حکیم سبزواری
  • تجلیل از ۱۵۰ استاد و مربی نظامی و عقیدتی بسیج در مشهد